Katherine-teorin

 
 
Titel: Katherine-teorin
Författare: John Green
Orginalutgivning: 2013
 
Handling: Colin Singleton är ett och har alltid varit ett underbarn. Han har totalt varit tillsammans med 18 Katherines och blivit dumpad 19 gånger av dem. Efter att ha blivit dumpad av Katherine XIX är han förstörd vilket leder till att hans bästa vän Hassan drar med honom på långresa som slutar i Gunshot, Tennessee. Under sin sommar försöker han laga sitt krossade hjärta och gå från underbarn till geni. 
 
Tycke: Ännu en underbar bok av John Green. Jag har inte hört så mycket om den men kom över den och blev postitivt överraskad. 
 
Det jag framförallt gillar är karaktärerna. Colin är min favorit men även Hassan och Lindsey är otroligt bra karaktärer. Hur ofta är det den "nördiga" (och jag får väl kanske kalla Colin det) i böcker som har varit tillsammans 18 tjejer? Det händer sällan och det älskar jag med John Greens karaktärer, att de sticker ut. 
Hassan är otroligt rolig och lättsam på något sätt, man kan skratta med honom hela tiden. Hans lättsamma syn på livet är så annorluna från Colins som hela tiden funderar och vill spela roll.
 
Handlingen är bra, i början kändes det mest typ konstigt och jag bara skrattade åt idéerna. Men sedan blev det otroligt bra. Det är både extremt mycket humor och roliga konversationer mellan Colin och Hassan och Lindsey men även en del allvarliga ämnen finns med. Connectionen som uppstår mellan Colin och Lindsey är underbar och man kan följa Colins utveckling genom hela boken och han utvecklas otroligt mycket och bra. 
 
Dialogerna genom hela är väldigt bra, vissa roliga men det finns underbart fina dialoger mellan Colin och Lindsey och när de träffar olika människor i staden för att intervjua dem går det från att jag skrattar till att sitta dödsallvarlig och fundera. 
 
Sammanfattat en bra bok med den enda jag har att klaga på är att den har en del sega partier. 
 
Bästa karaktär: Colin
Bästa del: När Lindsey och Colin sitter och pratar i soffan eller Colins andra Heuruka-ögonblick. 
 
                                                  8/10
 
Läsutmaning #8 Läs en bok som innehåller ett personnamn
Blandat | |
Upp