Lola and the boy next door

 
Titel: Lola and the boy next door
Författare: Stephanie Perkins
 
Handling: Lola liver ett liv utan större bekymmer, med sitt största problem att hennes föräldrar inte tycker om hennes 6 år äldre pojkvän Max. Detta tills hennes nya grannar flyttar in. Eller nya gamla grannar. Innan tvillingarna Bell flyttade blev Calliope en jobbig bitch och Cricket krossade Lolas hjärta. Vad ska hon göra nu när de är tillbaka i hennes liv?
 
Tycke: Årets första bok! Och tja... jag är liite besviken. Jag ÄLSKAR Anna and the french kiss så jag hade rätt höga förväntningar på den här. Den är bra, men inte så bra. Men Cricket, wow, Stephanie Perkins har igen lyckats med en underbar karaktär som kärleksintresse. Nästan som St. Clair. Cricket är så gullig på något sätt. Jag gillar Lola också men hon känns inte så speciell, trots sina häftiga outfits. Vissa val hon gör får mig att vilja skaka om henne och trots att jag inte tycker så där jättemycket om Max blir jag så himla arg när hon ljuger hela tiden. Han har inte gjort något annat än att fortsätta vilja vara med henne efter alla lögner så jag önskar hon kunde ha betett sig lite bättre mot honom. I överhuvud taget är det ingen annan ny karaktär än Cricket som imponerade på mig. Jag önskar att man hade fått lära känna Calliope lite mer personligen. Sen är jag hur glad som helst att Anna och St. Clair är tillbaka och en del av den här boken. Jag är så himla glad för de och att Perkins har låtit de leva vidare och vävas in i andra historier. 
 
Handlingen är inte speciell alls, det händer nästan ingenting under bokens gång utan mesta fokus ligger på karaktärerna. Synd bara att det inte finns mer karaktärer jag gillar. Delen med Norah är riktigt bra och ger en extra grej till historien så att inte Lola bara ältar vem hon vill vara med HELA tiden. Det känns trovärdigt och hennes kluvna känslor för Norah känns väldigt äkta. 
 
Sammanfattningsvis är den bra och läsvärd, men ha inte förväntningarna att den ska vara lika bra som Anna. 
 
Bästa karaktär: St. Clair såklart. Men av de nya så är det överlägset Cricket. 
Bästa del: Delarna på bion med Anna och St. Clair
 
8/10
 
 
 
 
 
Blandat | |
Upp